søndag 28. oktober 2012

En time ekstra

I natt ble klokken skrudd en time tilbake. Spøkefullt sagt uttalte jeg at for oss som i perioder sliter med å sove er det fint å få en sjanse til; å sove en time om igjen.

Hvor ofte er det ikke at vi skulle ønske at det var slik; at vi fikk en ekstra time. Vi sier at vi skulle ønske at døgnet hadde flere timer. Jeg sier det selv iblant, jeg. Hvordan ville jeg brukt den? Ville jeg gjort om igjen noe jeg ikke var fornøyd med? Ville jeg delt den med noen jeg er glad i eller ville jeg brukt den på meg selv? Er det ikke slik at av de tjuefire timene et døgn har at innimellom søvn, arbeid og andre forpliktelser finnes mange øyeblikk som kan utnyttes på en annen måte? Ja. Det finnes slike øyeblikk. Mange.

Jeg vet at jeg bruker mye tid på å tenke på det jeg skulle gjort og når det kommer til stykket tar det faktisk ikke så lang tid som jeg hadde trodd. Faktisk hender det rett som det er at det tar kortere tid enn den tiden jeg har brukt på å tenke på at jeg skulle gjort det, og utsatt det. Det er faktisk så vanlig at det har et eget ord; prokrastinering.

Det er sjelden jeg ser på Skavlan fredagskvelden, ofte har jeg sovnet på sofaen før programmet starter. Denne uken var intet unntak. Men ved min sene frokost i dag, fikk jeg med meg en del av programmet. John Irving uttalte "Man trenger disiplin for å gjøre ting man ikke liker".

Om jeg hadde fått en time ekstra, ville jeg brukt den til refleksjon og filosofering. Det er jo ikke mulig å få en time ekstra. Så da er alternativet å finne den timen og bruke den klokt. I dag ble den brukt til å gå rundt vannet, seks kilometer på en time. Godt påkledd, men musikk på øret en ble høstsol som gjorde sitt beste til å kaste både lys og varme over byen.

For meg er det å leve i øyeblikket den beste måten å anvende tiden, akkurat som Jason Mraz skriver om i en av sine nye sanger. Så enkelt og så vanskelig.


LIVING IN THE MOMENT
 
If this life is one act
Why do we lay all these traps
We put them right in our path
When we just wanna be free

I will not waste my days

Making up all kinds of ways
To worry about some things
That will not happen to me

So I just let go of what I know I don't know

And I know I'll only do this by
Living in the moment
Living our life
Easy and breezy
With peace in my mind
With peace in my heart
Peace in my soul
Wherever I'm going, I'm already home
Living in the moment

I'm letting myself off the hook for things I've done

I let my past go past
And now I'm having more fun
I'm letting go of the thoughts
That do not make me strong
And I believe this way can be the same for everyone

And if I fall asleep

I know you'll be the one who'll always remind me
To live in the moment
To live my life
Easy and breezy
With peace in my mind
I got peace in my heart
Got peace in my soul
Wherever I'm going, I'm already home

I can't walk through life facing backwards

I have tried
I tried more than once to just make sure
And I was denied the future I'd been searching for
But I spun around and searched no more

By living in the moment

Living my life
Easy and breezy
With peace in my mind
I got peace in my heart
Got peace in my soul
Wherever I'm going, I'm already home

I'm living in the moment

I'm living my life
Just taking it easy
With peace in my mind
I got peace in my heart
I got peace in my soul
Oh, wherever I'm going, I'm already home
I'm living in the moment
I'm living my life
Oh, easy and breezy
With peace in my mind
I got peace in my heart
I got peace in my soul
Oh, wherever I'm going, I'm already home
I'm living in the moment

(Jason Mraz)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar