fredag 29. juni 2012

Den som tror

... at det er enkelt å få bukt med stress, tar feil!

Veldig feil.

Jeg har også tatt feil. Det begynner jeg å forstå. Jeg er også utålmodig over at det tar tid.

Jeg fant denne illustrasjonen på nettet. Ikke lett å kalle det nyttig, men det er en bra oppsummering hvordan stress påvirker hele mennesket. Jeg kan fremdeles krysse av for fryktelig mange punkter på oversikten. Dessverre. 






Helbredelsen ligger ikke i å ta en 10-dagers tablettkur. Svaret ligger i en endring i livsstil. Noen faktorer i livet er ikke mulig å endre på uansett. Men det er mulig å endre på måten opplevelser, situasjoner og hendelser påvirker oss.

I dag var jeg hos en lege som må sies å være en ekspert på stress og stressmestring. Ifølge henne er det to måter som virker mot stress; mindfulness og yoga. Hun anbefaler boken Mindfulness - en vei ut av depresjon og nedstemthet av bl.a. av Mark Williams, John Teasdale og Zindel Segal.

Den står i bokhylla mi. På tide å ta den ut av bokhylla og lese videre i den. Og lytte til cden med meditasjonsveiledninger.

Sett deg i sofaen når du kommer hjem fra jobb, sett på cden og lytt! Sa legen. Det skjer absolutt ingenting og det er fryktelig vanskelig. Ikke gi opp, du lærer etterhvert.



Det er mye å lære i et nytt liv!
Det viktigste er at jeg har et nytt liv
- og at jeg lærer å elske igjen!

Jeg har ikke glemt det
selv om jeg er utålmodig.
Jeg gir ikke opp
- jeg lærer etterhvert!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar