mandag 25. juni 2012

Mindfulness





Etter en tung vinter og vår har jeg et stort håp og ønske for denne sommeren. Å hjelpe kroppen til å gjenvinne balansen når det gjelder helse, energi og overskudd. Det er et stort arbeid som ikke er gjort i en håndvending. Målene og planene er mange, det er viktig å komme i gang, men det viktigste er å ikke gape over for mye på en gang!

I fjor sommer var jeg flink til å jobbe med matvanene mine. Det skal jeg gjøre i sommer også. På mange måter er det enklere å være mer nøye med maten om sommeren når hverdagsjaget er litt mindre. Bruke mer tid på matlagingen og lage mer mat fra bunnen av. Jeg trives på kjøkkenet så det blir hyggelige tider også når jeg er alene hjemme.

Noen av de møtefrie kveldene skal brukes til å være ute. Gå turer i skogen, øke farten gradvis og komme i gang med løpingen igjen. Jeg vurderer å bytte treningssenter til det som ligger nærmest hjemme. Det er dyrere, men jeg håper dørstokkmila blir adskillig kortere!

Det er en evig utfordring for meg å få nok søvn. Dessverre. Jeg undertrykker effektivt kroppens signaler om at den er sliten og trenger hvile. Dette gjør jeg fordi jeg føler at det er ting jeg må få gjort unna  før jeg legger meg. Det eneste som skjer er jo at alt mye lengre tid, i tillegg til at jeg blir bare enda mer sliten og stresset.

Jeg var avgårde og tok en mengde blodprøver forleden dag. Ren oppfølging og jeg tror ikke jeg kommer til å få noen overraskelser. Men med funnene om pollenallergien friskt i minne er det like greit å undersøke. Og skulle det være noe medisinsk som medvirker til at jeg stadig vekk er så sliten og tiltaksløs, ja da er det helt greit å få det svaret først som sist!

Men det viktigste jeg har tenkt å bruke litt tid på i sommer er å lære mer om mindfulness. Jeg har noen bøker og CDer liggende. Jeg begynte å lese og lytte i fjor sommer, men det rant ut i sanden. Mindfulness handler om å trene sinnet til å være tilstede her og nå, uten å bli styrt av tanker om fortid eller fremtid. Det skal være svært stressreduserende, føre til økt konsentrasjon og prestasjon. Akkurat noe for meg!


Selv den som skal flytte et helt fjell,
må begynne med å bære vekk små steiner.
 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar