søndag 23. september 2012

Latmannsliv, husarbeid og papirarbeid






Jeg fant dette skiltet i en butikk i sommer engang. Tankevekkende samtidig som det har både humor og ettertanke i teksten. Jeg kjøpte det ikke, men tok et bilde. Da trenger jeg jo ikke være hjemme hos meg selv for å lese påminnelsen.

I dag er jeg meg selv som blir tatt vare på. Det har vært realt latmannsliv det meste av dagen. Sen og langsom frokost med en stor kopp te. Kaffe etter det. TV-titting henslengt på sofaen. Det er noen uker siden sist jeg hadde en slik søndag. Og det gjør godt, virkelig godt. Stadig med litt fårlig samvittighet, burde trene, burde drive med papirarbeid, burde være sosial. I dag er min dag, og bare min. OK, så vasker jeg klær, pusler litt og rydder. Jeg har ryddet sommersandalene opp på loftet og forbereder meg på å pakke bort sommertøyet. Jeg skal ikke på reise til varmere strøk i høst. Det skal sønnen min. Jeg unner han det. Og er litt misunnelig. Noen dager med sol og varme hadde ikke vært å forakte det nå.

Jeg besøkte en av mine beste venninner i går. Hun stod på farten til en uke ferie i varmere strøk hun også. Et hjertevarmt, direkte og fantastisk menneske - jeg er så glad i henne! Vi snakket om vennskap og hvorfor vi er viktige for hverandre. Vi løper ikke ned dørene til hverandre og det kan gå uker mellom hver gang vi sees, men vi rydder alltid plass for hverandre når vi skjønner at den den andre trenger det. For meg er det kjernen i et vennskap. Å vite at hun er der for meg, uansett. Og hun har alltid noe klokt å si. Hun kjenner meg så godt at hun ofte kan sette ord på tanker og følelser jeg selv ikke får ut.

Min uselviske nabo kommer stadig innom, veksler noen ord og setter nåler i ørene mine. Det har blitt et godt rituale for meg nå. Jeg sørger for å spise før hun kommer slik at jeg kan sette meg eller legge meg ned og slappe av på sofaen en times tid mens nålene gjør sin jobb. Kroppen har lært det nå, det kjennes godt og det gjør godt.

En god venn minner meg stadig på det; denne dagen kommer aldri igjen, hvordan vil du huske denne dagen?

Jeg vil huske denne dagen som en av de dagene da jeg tillot meg selv å slappe av, å hvile. Først. Og at jeg rolig puslet med litt papirarbeid på slutten av dagen.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar