fredag 28. september 2012

Endelig fredag





Endelig fredag! Helgen innledes med hjemmelaget pizza, rødvin og avslapping i sofaen sammen med sønn og niesen. Jeg gleder meg! Som alltid når vi har hjemmelaget pizza, stikker sønnen en etasje ned med litt pizza verdens beste nabo, reservemor og reservebestemor. Det er en tradisjon vi har hatt siden vi flyttet inn. Hun setter stor pris på denne serveringen, vi også!

Inspirert av en god venninne, har jeg begynt å jobbe med forholdet mitt til mat igjen. Jeg har latt det skli ut en stund nå, ikke spist nok, ikke spist ofte nok og ikke spist riktig. Det straffer seg. Min sarte mage har vært i ulage lenge. Motivert av min venninne har jeg tatt tak igjen. Jeg spiser fire ganger om dagen og bruker en nettjeneste til å registrere det jeg spiser. Målet er ikke først og fremst å gå mer ned i vekt, men å spise nok slik at jeg får nok energi i det daglige. Allerede etter en knapp uke er magen mye mer fornøyd. Etterhvert vil kroppen forstå at den får næring regelmessig og trenger ikke oppføre seg som et ekorn.

Det har blitt mange sene kvelder denne uka også, det toppet seg onsdag kveld ved at jeg ble sittende og jobbe til klokka halv fire på natten. Jeg leste en epost samtidig som jeg pusset tennene og kjente at stressnivået gikk rett gjennom taket. Skjønte at jeg ikke kom til å få sove. Jeg kjente på reaksjonen. Det var ingen god følelse, hverken i kroppen eller i hodet. Men jeg knakk ikke sammen. Jeg fikk ikke fluktfølelsen som jeg har fått tidligere. Det er en stor forskjell. Veldig stor forskjell. Jeg var i stand til å tenke på hva jeg kunne gjøre for å komme meg gjennom reaksjonen. Jeg valgte å prøve å sette meg ned og gjøre den oppgaven som var årsaken til eposten og reaksjonen min.

Tidligere på kvelden hadde jeg vært hos verdens beste frisør og kontrollfriken meg lot frisøren bestemme både farge og sveis. Ikke store greiene for mange, men for meg er det en litt større sak. Jeg ble kjempefin og jeg er veldig fornøyd! Poden fikk også ordnet luggen sin og kjæresten var med. Alle tre endte vi på besøk i frisørens nabolag og hadde en trivelig og avslappende kveld.

Da eposten kom var jeg veldig sliten etter en fin kveld og klar til å prøve å sove, men det ble ikke slik. Jeg fikk i stedet gjort unna noe som har tynget meg lenge. Sliten og trøtt var jeg likevel lettet og fornøyd. Jeg mestret stressreaksjonen. Det er viktigere å huske på enn at tidspunktet var fullstendig feil. Å oppleve, å føle mestring er svært viktig for oss alle. Og i natt som jeg bedre enn jeg har gjort på flere uker! Endelig fredag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar