fredag 7. september 2012

Våg å være

 


Det føles som siste dagen før ferien var for en evighet siden. Og så er det bare fem uker. Det har gått fort. Fryktelig fort. Tre uker i jobb etter den fineste ferien jeg har hatt.

Jeg var stresset og veldig spent før ferien. Spent på hvordan min første ferie som singel ville bli. Gruet meg litt for det. Nå vet jeg hvordan det var. Det var helt supert! Jeg opplevde så mye at allerede etter de fem første dagene hadde jeg en følelse av å ha vært borte i flere uker. Det var så mange fine opplevelser, som jeg ønsket meg og hadde valgt selv. Avslapping og tid til å være i ro. Jeg nøt hvert sekund både på helgeturen hjem til familien min og på aleneturen til Berlin.

Ferien sammen med eksmannen og sønnen gikk også greit. Litt kleint de første par dagene, men det gikk seg til etterhvert. Jeg kjente litt på noen av de gamle følelsene, men hadde gode og nære venner utenfor som tok imot tanker, følelser, frustrasjoner, tårer og ikke minst også gleden og som støttet meg og oppmuntret meg. Alt i alt gikk det veldig fint.

Vel hjemme i hverdagen igjen er det godt å kjenne at jeg i løpet av to uker ferie klarte å opparbeide et bitte lite overskudd. Å komme tilbake til min hverdag er som å hoppe på en tredemølle som går i full fart, det er ikke helt lett. Det er en utfordring å ikke miste dette overskuddet. Men det aller viktigste er å beholde roen i hodet og kroppen, å holde stresset på avstand!

Gjennom disse fem ukene har jeg hatt så mange oppturer, gleder og fine dager!

Jeg har gått alene på restaurant i Berlin, med ryggen rak og hevet hode. Spist middag og kost meg med maten.

Jeg har lest tre fantastiske bøker i sommer. Bøker som har fått meg til å skoggerle, gråte og reflektere.

Jeg har hatt mange flotte opplevelser med hobbyen min. En hobby som enkelt sagt handler om tre ting; tilstedeværelse, slappe av og puste. I tillegg til 20-30 andre oppgaver. Men uten de tre første blir det vanskelig med alle de andre oppgavene.

Jeg har ikke gått i grublefella en eneste gang! Jeg trenger ikke lese så langt bakover i mine egne skriverier for å se hvor fort og hvor ofte jeg har gått i den.

Jeg har blitt en mestringsjunkie! Herlig!




VÅG Å VÆRE

Våg å være ærlig
våg å være fri
våg å føle det du gjør
si det du vil si.
Kanskje de som holder munn
er reddere enn deg?
Der hvor alt er gått i lås
må noen åpne vei.

Våg å være sårbar
ingen er av stein.
Våg å vise hvor du står,
stå på egne bein.
Sterk er den som ser seg om
og velger veien selv.
Kanskje de som gjør deg vondt
er svakest likevel?

Våg å være nykter
Våg å leve nå.
Syng, om det er det du vil -
gråt litt om du må.
Tiden er for kort til flukt,
bruk den mens du kan.
Noen trenger alt du er
og at du er sann!

 

- Hans Olav Mørk -

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar