søndag 1. januar 2012

Kongens tale

Jeg har lyttet mye til Marit Larsen sin versjon av Vår beste dag. Det er ei vakker vise med en tankevekkende tekst. Kongens tale i går kveld innbød til refleksjon over året som har gått og hvordan årets store hendelser har preget oss. Jeg opplevde sommerens store mareritt på nært hold. Men for meg appellerte talen først og fremst til det nære og personlige i livet; gode relasjoner, vennskap, samhold, fellesskap og gode samtaler. Alt dette har jeg hatt stort behov for og stor glede av i året som gikk. Jeg vet at dette blir viktig for meg i det nye året også, og jeg vil at dette skal være et viktig fundament i mitt liv.

Jeg er optimistisk ved starten av et nytt år. 365 blanke ark. 365 dager med fargestifter. 365 dager jeg skal fylle med ulike farger og innhold. Jeg vet at om en dag ender opp som grå og mørk, er det alltid et håp og en mulighet for at dagen i morgen blir vår beste dag!

Jeg tar med meg Kongens avslutningsord fra talen i går inn i 2012. Jeg er sterkere enn jeg tror og modigere enn jeg aner og takk for at jeg aldri er alene!
 

Hvert eneste menneske har en stor kraft i seg — som kan bære oss gjennom det vi møter i livet. Men vi klarer det ikke alene. Og alene skal ingen måtte være om å mestre livets største utfordringer. Med håp for det nye året tar vi også med den siste strofen i Erik Byes vakre vise:
Dagen i morgen — den skal bli vår beste dag.

Jeg ønsker dere alle et godt nytt år!



Vår beste dag - Erik Bye
Kom og lytt til lyset når det gryr av dag
Solen løfter sin trompet mot munnen.
Lytt til hvite sommerfuglers vingeslag;
Denne dag kan bli vår beste dag!
Stien som vi gikk i går er like ny,
Hemmelig som ved vårt første morgengry;
Mangt skal vi møte – og mangt skal vi mestre
Dagen i dag – den kan bli vår beste dag.


Kom og lytt til dypet når vi ror mot dag,
Hør, maneten stemmer sine strenger.
Løfterik er tonen i et fiskevak,
Denne dag kan bli vår beste dag!
Fjorden vår er like ny og blå og blank,
Blikket ditt er fritt og ryggen like rank,
Mangt skal vi møte – og mangt skal vi mestre
Dagen i dag – den kan bli vår beste dag.


Kjære lytt til mørket når vår dag er gått,
Natten nynner over fjerne åser.
Mangt har dagen skjenket oss av stort og smått,
Mer, kan hende, enn vi har forstått,
Månen over tun og tak er like ny,
Men tier stille om vårt neste morgengry.
Mangt skal vi møte – og mangt skal vi mestre
Dagen i morgen skal bli vår beste dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar